Pages

PENYAKIT HATI..Cegah sebelum lebih kronik !

Assalammualaikum pembuka bicara, Bismillahirahmanirrahim pemula penulisan.
Eh lari la pantun dua kerat..Okay jangan disalahkan cikgu yang mengajar, salahkan murid yang tak paham ape yang diajar..ecehhh..Okay stop mengarut and take the topic as serious as you can(oh my english).. :)

Penyakit hati ? Seram tak dengar ? penyakit yang agak susah diubati kalau kena pada kita like Hepititis..So, jage lah hati anda..okay i'm not a doctor and science stream student..

Nak dijadikan cerita ..As a Form 4 student bile Final year nie ramai lah cikgu-cikgu tak masuk kelas sebab silibus pun dah habis. Jadi me and a few classmate pergi lah bilik kaunseling.. Cop ! jangan pikir kami ade masalah je p kami pergi ke bilik kaunseling..Sebabnye disitulah tempat saya and kawan-kawan lepak bile tak ade cikgu lah..Kadang-kadang jumpe cikgu kaunseling yang agak kamcing juga lah dengan kami..huhu..Tapi, kadang-kadang cikgu sebok memanjang jadi kami jumpa Ustaz yang memang duduk kat bilik tu untuk rehat-rehat..

Dan disitu terjadilah satu bulatan gembira or usrah ! see that ! tak disangka-sangka..Jadi ustaz pun suruhlah tnya soalan..Topik yang paling kami suka ialah 'COUPLE'..jeng jeng jeng ! Mesti korang kate "Ala topik kaple bosan lah !", "Asyik kaple je tak ade topik lain? " Am I right..okay tak saya bersangka baik..kalau selalu dengar pernah tak rase nak berubah ? Maybe ada lah sikit kan..

Okay ustaz kata orang yang berCOUPLE nie ada penyakit hati..Maybe diaorang nie tak cukup kasih sayang kut..I guess..Sebab hati diaorang nie pikirkan keseronokan dalam berCOUPLE. And jeles tengok orang lain ada balak ada buaya friend bagai tu..Allah..wahai sahabat ku sayang fillah tak payah lah fikirkan untuk bercinta sebelum kahwin..Yakin ke ada masa depan yang cerah ?

Dan bila bagitahu balik apa yang kami dengar dari ustaz tentang penyakit hati kepada kawan kami yang berCOUPLE...Dia tolak dan tak terima apa yang kami katekan..Allahu saya hanya mampu berdoa untuk dia diberi hidayah oleh Allah..

Jadi penyakit hati ini kita boleh ubati lagi sebelum ia menjadi lebih kronik..Masih belum terlambat untuk berubah..Kadang nak berubah tu kena PAKSA tapi dalam KETERPAKSAAN itu akan datang KEIKHLASAN..Perbanyakkan beristighfar dan ingat Allah :)



Jadi jauhkan lah diri anda, anda dan anda dari budaya COUPLE nie..Carilah cinta Allah yang abadi dan kekal selamanya. Dan buat gap antara lelaki dan perempuan ~


"Cinta. Kita sangka kita pemilik cinta, walhal ia milik Yang Esa. Kita sangka cinta itu kita terjangka, rupa-rupanya ia sering mengejutkan kita. Kita sangka kuasa cinta itu di bawah kawalan kita, walhal ia sungguh luar biasa! 

Cinta. Kita katakan kita faham apa itu cinta. Kita rasa kita cinta itu kita yang punya. Dan kita fikir cinta itu mudah sifirnya. Namun apabila kita diuji dengan cinta, kita tewas. Kita tersungkur. Kita terluka dengannya.

Cinta. Jika benar kita meraikan cinta, maka burulah cintaNya dahulu. Jika benar kita bercinta keranaNya, kita tidak akan kecewa apabila cinta manusia meninggalkan kita. Dan jika benar yang kita dambakan adalah cintaNya, ketahuilah, Dia tidak akan pernah mengecewakan kita."

Insya'Allah dengan menyambut cinta yang maha Esa maha pencipta kita tak akan merasa kecewa.Tidak hairanlah al-Quran menyuruh berawas pada perkara yang dianggap kecil itu. Firman Allah SWT, “Janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya ia adalah keji dan seburuk-buruk jalan.” (Surah al-Isra’: 32).

   Menghampiri zina semakin menjadi trend muda-mudi malah orang dewasa sekalipun. Rasulullah SAW mengingatkan:
حبك للشئ يعمى ويصم (رواه أحمد)

“Kecintaan kamu kepada sesuatu boleh membuatkan kamu buta dan tuli.” (Riwayat Ahmad).

Sama-samalah kita muhasabah diri kita. 


Jadi konklusionyer cinta ba'ada nikah lagi sweet lah !
Wallahualam :)



No comments:

Post a Comment

Syukran