Pages

Hijrah kita berjaya ?

Assalammualaikum ! Bismillahirahmanirrahim..



Ha ! sekarang dah masuh tahun baru hijrahkan? So, ramai kate"Apa azam baru ?'..and kite pun kate lah nak hijrah kearah yang lebih baik..and macam-macam lagi lah..

Azam tu dah bagus. Tapi adakah azam tu kita jadikan sebagai target ? or just azam untuk awal tahun je..tapi lame-lame dah lupe apa yang diazamkan..maybelah sesetengah kut yang macam tu.

So, nak berazam untuk hijrah tu kena lah betul kan niat tu. Niat nak berubah kerana Allah..dan semoga Allah rahmati apa yang kita lakukan :)

Kalau nak berubah kepada yang lebih baik of course lah banyak dugaannyer. Antaranya :

  • Orang sekeliling atau yang rapat dengan kita maybe akan pandang pelik or sindir-sindir.
  • Kadang-kadang ada yang family tak dapat terima perubahan yang mendadak nie
  • Dan of course kalau kita tak kuat iman kemungkinan besar kita juga akan kecundang untuk melakukan perubahan..
Tapi, tak semua orang macam tu ye..ada yang akan sokong kita dan beri kite semangat. So, janganlah takut untuk berhijrah ! Teruskan bermujahadah !

Kita kenalah yakin dan tunjukkan dekat orang bahawa kita memang dah berubah dengan menunjukkan sifa-sifat yang baik dan tinggalkan segala-gala amalan buruk yang kita dah pernah buat. Dengan niat dan ikhlaskan hati untuk berubah kerana Allah..insya'Allah..yang selebihnya serahkan kepada Allah.

Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa pada diri mereka (Ar-Rad :11)

Jadi anda mampu mengubahnya. Siapa yang nak ubah diri kita kalau bukan diri kita sendiri. Yer dak ? So, thumb up pada yang hijrah !

Saya pun ada kisah hijrahnyer. Tapi biarlah saya share dengan Allah sahaja :)

 Rasulullah SAW bersabda : "Orang yg berhijrah adalah yg (meninggalkan) apa-apa yg dilarang oleh Allah SWT." - (HR Bukhari).

So, marilah kita buka buku baru tutup buka lama ! Let's be a great muslim ! :)

No comments:

Post a Comment

Syukran