Pages

Hai Mak Cik Hidayah !

Assalammualaikum.

Dah lame tak menulis blog. Almaklum sibuk dengan exam dan study. Fuhh. Peluh. Bila dah jadi senior nie macam-macam tanggungjawab kena buat sebab nak bimbing hadek-hadek untuk jadi mawar-mawar agama yang harum mekar. Cewahh.

Sepanjang berada di sekolah even sibuk dengan study, homework dan sebagainya. Sempatlah juga pergi jumpa ustaz mintak pandangan. Mintak pandangan ustaz tentang hidayah yang Allah bagi kepada hambaNya.

Hidayah itu petunjuk. Petunjuk yang dikurniakan oleh Allah kepada insan yang dipilihnya. Sangat bertuah siapa yang dapat petunjuk dari Allah. Tapi tak semua orang dapat hidayah dari Allah.

Ustaz kate "Kalau Allah nak bagi dia hidayah Allah akan bagi, tapi kalau memang Allah tak nak bagi memang Allah tak akan bagi". Bila ustaz kate macam tu. Allahurabbi bersyukur sangat sebab Allah bagi peluang kat saya berubah. Allah masih bagi sign kat saya untuk meraih cintaNya.

Tapi kita sebagai manusia boleh berdoa kepada Allah untuk kurniakan hidayah kepada sesiapa saja even orang kafir. Allahuakbar.

Ada seorang hamba Allah nie bagi saya pendapat "tak salah untuk doakan orang dapat hidayah. nak doakan orang kafir dapat hidayah pun boleh..

cara terbaik mcm tu la. ajak dia perlahan2 (usaha siang hari) & malam hari dlm ibadat malam (tahajud) doakan dia dapat hidayah dari Allah. usaha malam 
hari tu lebih penting untuk menunjukkan kelemahan kita sebagai seorang hamba yang tak mampu walau sedikit pun untuk beri hidayah kpd orang lain. hanya Allah yang berhak beri hidayah. usaha siang hari hanyalah sebagai usaha/ikhtiar kita.

apa ustaz cakap tu betul, tapi tak bermakna kita tak boleh doa & usaha supaya orang yang kita sayang dapat hidayah. sebab kita tak tahu lagi kan keputusan Allah mcm mana."\


Betul juga ape yang dia kata. So, ambil la sebagai kata yang bermanfaat. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Syukran