Pages

Ehhh tudung labuh... mesti ustazah..

  



    Mungkin orang tak heran la pandang aku pakai tudung labuh sebab aku sekolah agama. Tapi bagi certain people yang terdekat dengan aku, akan pandang pelik dengan aku bila aku tukar penampilan aku ke tudung labuh. 

Aku bukan lahir dari keluarga yg serba islamik. Tapi tetap ikut ajaran islam. Keluarga aku memang tak ada yg bertudung labuh. So, pengaruh dari keluarga tak ada. 


  Sekolah menengah, aku masuk ke sekolah agama yang memang aku nak masuk sangat. Alhamdulillah terpilih masuk. Dan memang semua kena pakai tudung labuh kat sekolah tu. Pakai tudung labuh sebab ikut peraturan sekolah. Aku tak salah kan cikgu or ust atau ustazah kt sekolah tu sebab tak terapkan terus pemakaian bertudung labuh di luar sekolah. Pengaruh hanya di sekolah. Dan dirumah dilupakan terus.


   Bermula dari tingkatan 4, aku keluar kemane mane aku cuba bertudung labuh. Ya Allah, memang rasa terpelihara dengan baik. Lama kelamaan aku mula selesa dan ibu bapa aku pun terbiasa dan terima dengan baik. Alhamdulillah. Tapi aku jarang keluar. Kalau keluar pun dengan mak abah je. 


   Bila penampilan kau berubah konfirm la orang pandang lain. Hatta, sepupu aku pun pandang lain. Haha. Aku tak peduli dengan pandangan manusia. Pandangan Allah lagi aku ambil berat. Biar lah orang nak kata apa. Memang mengaku lah mula mula tu tak kuat dengan kata kata orang tu. Lepas tu dah lali.


    Dan semestinya panggilan ustazah tu dah banyak kali  dapat. Satu doa tu. Alhamdulillah. Paling aku suka, bila kawan aku masa sekolah rendah pun dah berubah. Dia pun perlahan dan bertudung labuh sekarang.


    Aku tak setuju sangat lah dengan pendapat certain people yg kata 

" Eh pakai tudung labuh mesti budak sekolah agama."

   Ehhhh. Assalammualaikum antum semua. Tukar mentality sikit. Tak semestinya tudung labuh hanya untuk ustazah, budak sekolah agama, budak madrasah ke yg sewaktu dengan nya. 


    Tudung labuh tu untuk semua muslimah solehah yang berusaha mengapai Jannatul Firdausi. So, sesiapa je boleh pakai. No limit untuk tudung labuh. Percaya lah pakai tudung labuh memang selesa dan selamat. Dan pakai baju longgar longgar pun lagi selesa dari pakai pakaian yg mata pun seksa nak melihat apatah lagi memakainya.


  Pilihan dekat tangan kita. Sama ada pilih ke syurga atau sebaliknya. Pilih lah yang Allah redha. 




No comments:

Post a Comment

Syukran